Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

Lilypie Kids Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 15, 2011

karipap telor ala IKEA..

Salam semua...

Hari ni nk share resepi ngan korang la, teringin sgt nk makan karipap, kalo beli pon selalunya tak memuaskan tekak aku nih,..tapi jgn la percaya tajuk yang agak poyo tu.. hihi..



Resepi ni resepi mak aku, karipap mak aku lagi sedap dari karipap IKEA tu tau, hehe cuma aku tambah telur rebus je, tu jadi karipap IKEA tuh..

Nak tau mcmana aku pandai wat karipap nih??? dulu masa sekolah menengah aku selalu tolong mak aku wat karipap, mak aku berniaga sarapan pagi/ breakfast depan umah.. tuk menambah pendapatan keluarga masa tuh, time lepas maghrib.. duduk la aku depan tv tolong mak wat karipap tuk wat berniaga sok pagi nyaa, itulah al kisahnya.. hehe
Okeh2 jum tgk resepinya, aku takde sukat2 tau, main agak2 je.. pndai2 la korang ye

Bahan2 tuk inti :
  • kentang dipotong dadu kecik2,
  • kari adabi,
  • bawang merah @ bawang besar
  • bawang putih
  • ikan bilis
  • telur rebus siap di potong2
  • garam
  • gula
  • serbuk perasa

Bahan adunan tepung
  • Tepung gandum
  • minyak panas
  • air suam(suam yg bole buat baby mandi dgn air tu)
  • sedikit garam
kalo ko ikut cara adunan aku nih, dijamin karipap korang akan rangup nnti, kruppp krupp
Cara nya pulak ;
  1. kita wat inti dulu k, tumbukkkan bwg merah, bwg putih dan ikan bilis
  2. tumiskan bahan yg ditumbuk sehingga agak kekuningan
  3. masukkan kari yg dibancuh dgn air
  4. masukkan kentang
  5. tunggu kentang agak empuk masukkan garam, gula dan serbuk perasa sampai korang rasa inti korang tu adalah inti yang paling sedap di alam semesta nih, keh2
Untuk adunan pulak
1. masukkkan tepung ke dalam besen, masukkan sedikit garam



2. masukkan minyak yang dipanaskan ke dlm tepung td, panas smpai yg bole guna tuk mengggoreng k
3. kacau2 sehingga sebati...
4. then masukkan air suam, dan uli sampai dapat adunan yang best untuk digelek mcm kt bwh ni..



Opss jgn lupa rebus telur k, potong la telur rebus tu ikut suka hati korang k

Bahan2 semua da siap,dan da bole start proses membuat karipap daa.. jumm



1. Bulatkan adunan tepung ikut besar mana karipap yang korang nak buat



2. Gelekkan adunan tepung td di atas papan pemotong, aku takde kayu penggelek.. aku pakai gelas panjang je.. haha.. asal bole je kan, jnji karipap siap.. kih2



3. Jangan tebal atau nipis sgt k, agak2 je.



4. Da dapat saiz yg disukai, masukkan inti dan telur rebus
5. Pastu amik cetak atau kalo korang ada skill meng'kelim' karipap, takyah la pakai pencetak, macam aku ada skill, tp tak pro la, senget bengot gak, ngihihi..
6. Karipap da tersedia untuk digoreng... yehuuuu




Pas digoreng ini lah hasilnyaa





Makan bersama teh O, memang masyukkk!

Suami aku kata SEDAPP WOOO.. hihi.. kalo nk rasa, kena la cubaaaa resepi nih ohkeyyy??

bye2







4 comments:

Mrs Drac said...

shida, mak aku pun jual karipap dulu, ari2 aku dok mengelim karipap, sehari mak aku upah sehingget..huhu..tapi skg da malas nk buat..bak la lapan biji aku nk rase..=p

shaheeda said...

ye ke? tapi apsal ko mintak upah.. tolong biar ikhlasss... haha.. nak rasa smpai 8 biji?? tu bukan mencekik ke namanyaaa? haha.. tp da abis la, inti ada lagi, aku bg inti ko wat la sendiri eyh.. hihih

asleenda said...

sy kopi resepi ni ekk..nnt free nk buat jugak..:)

shaheeda said...

asleenda : buat jgn tak buat, da buat sila upload kat blog taw.. hihi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

klik SINI ye !!