Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

Friday, March 28, 2014

ORANG YANG BANGKRAP!

#Peringatanuntukaku

Kalau aku suka mengumpat, suka menuduh tanpa bukti, suka amik hak orang lain, contohnya barang-barang di opis.. aku akan jd orang yang paling miskin di akhirat nnti! Ingat tu??!!




Orang yang Bangkrap di Hari Kiamat

Ketika hari diri kita dihisab kelak ada orang yang datang dengan amal seperti gunung tihamah. Ia merasa bangga dengan amal kebaikan yang memenuhi  buku catatan amalnya. Dia yakin bahwa ia akan lulus saat dihisab dan masuk kedalam syurga.

Namun  setelah dilakukan hisab dan soal jawab semua amal kebaikannya itu habis digunakan untuk membayar kejahatan dan kedzaliman  yang pernah dilakukannya terhadap orang lain. Hingga semua kebaikannya yang terlihat  seperti gunung itu habis digunakan untuk membayar kezalimannya pada orang lain tersebut. Setelah kebaikannya habis ternyata ia masih mempunyai banyak sangkutan pada orang lainya sedang ia sudah tidak punya amal lagi untuk membayarnya. Akhirnya dosa orang lain itu dikurangi dan ditambahkan pada dosanya. Hasilnya dia datang ketempat penimbangan amal tanpa membawa amal kebaikan sedikitpun

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Tahukah kalian siapakah orang yang bangkrap itu?”

Mereka menjawab : “Orang yang bangkrap di kalangan kami adalah orang yang tidak memiliki dirham dan tidak pula memiliki harta/barang.


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sesungguhnya orang yang bangkrap dari umatku adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala shalat, puasa, dan zakat. Namun ia juga datang dengan membawa dosa kezaliman. Ia pernah mencerca si ini, menuduh tanpa bukti terhadap si itu, memakan harta si anu, menumpahkan darah orang ini dan memukul orang itu. Maka sebagai tebusan atas kezalimannya tersebut, diberikanlah di antara kebaikannya kepada si ini, si anu dan si itu. Hingga apabila kebaikannya telah habis dibagi-bagikan kepada orang-orang yang didaliminya sementara belum semua kezalimannya tertebus, diambillah kejelekan/kesalahan yang dimiliki oleh orang yang didzaliminya lalu ditimpakan kepadanya, kemudian ia dicampakkan ke dalam neraka.” (HR. Muslim no. 6522)




Wednesday, March 12, 2014

PRAY FOR MH370

Assalam uolls...

Sangat2 terpanggil utntuk buat entry pasal MH370...

[47:31] Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.
Dalam alquran memang da jelas, kita semua akan diuji.. bagi melihat sejauh mana keimanan kita, sejauh mana kesabaran kita... dan agar kita kembali kepada-Nya.. kembali meminta, merayu, mengemis padaNya
Sekarang ni kita terlalu alpa dengan dunia, terlalu taksub dengan teknologi... TERLALU
Sesungguhnya Allah terlalu rindu pada kita yang sangat kurang menyebut namaNya, sgt kurang meminta padaNya. melebihkan mencintai dunia  daripada mencintai-Nya
Korang akan kaji tak apa kekurangan korang apabila dilanda ujian.. Sama la dengan ujian nih.. Ini teguran Allah kepada pemimpin2 kita yang sgt bersenang-lenang dgn kedudukan diorang, berapa ramai pemimpin yang betul-betul amik tahu kebajikan rakyat.. 
Ada tak pemimpin kerajaan kita yang cari orang fakir & miskin, then bantu mereka ... ada? kalo ada berapa ketul pun la.. Allahuakbar...
Ok, malaysia mmg aman, aman sbb  rakyat tak berani bersuara...   Ini bukan my own politic view, ini nak cakap pasal  tanggung jawab pemimpin.. PEMIMPIN!! 
Berbalik pada kes kehilangan MH370, 
Sungguh ini mmg peringatan kepada pemimpin / kerajaan kita, dan kepada kita amnya... Allah tegus supaya kita semua kembali pada jalanNya..
Adakah ini kafarah??
 Kafarah atas kesalahan apa??
ok, jawab soalan ni,
1.  Kita tau saudara seagama di Syria, Burma, Palestine, Mesir,  danAfrika telah diperlakukan dengan kejam, apa Malaysia buat??? ada derma kat diorang? nk hantar tentera apatah lagi!
QS. At-Taubah [9] : 71

وَٱلْمُؤْمِنُونَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّهُ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

2. Kenapa takleh laksana hudud?? Tak sesuaiiiiii katanyaaaaa...
3. Undang2 Malysia takde pun akta yang mewajibkan kita semua jaga aurat? (bini2 deme pun tak tutp aurat)
4. Harga barang2 makin naik ke makin turun..?? 
5. Fitnah? Ahh.. kat malaysia mmg bebas nk menfitnah sesiapa pun..
6. Rasuah, markup harga, kroni.. itu mmg tradisi kan??
7. Ada tak pemimpin2 kita terus buat solat hajat lepas benda ni berlaku??  wallahualamm... kalo buat kat rumah tak tau la.. tunggu bantuan dari negara lain dulu ada la, bukannya nak meminta bantuan pada Pencipta.. Pencipta apa yang dilangit dan di bumi..
Nak tulis panjang lagi sebenarnya.. tp nanti makin cakap apa yang tak patut pulak..
QS. Az-Zumar [39] : 6

لَّهُۥ مَقَالِيدُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۗ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْخَٰسِرُونَ
Kepunyaan-Nya-lah kunci-kunci (perbendaharaan) langit dan bumi. Dan orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat Allah, mereka itulah orang-orang yang merugi.

Marilah kita semua memohon doa kepada kepada Tuan, Pencipta alam semesta , langit dan bumi...
Solat hajat, doa, yassin dan sebut asma-asma Allah yang berkaitaan, antaranya

As-Salaam: ( السلام ) Maha Penyelamat

Al-Waajid: ( الواجد ) Maha Penemu / Maha Menemukan

Al-Muhaimin: ( المحيمن ) Maha Pelindung

QS. Az-Zumar [39] : 53

۞ قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا۟ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

klik SINI ye !!